Algemeen
Voor wie is WeHelpen bedoeld?
WeHelpen wil eraan bijdragen dat mensen elkaar vinden als ze hulp kunnen gebruiken of hulp willen aanbieden. WeHelpen is er voor iedereen die een ander helpt of geholpen wordt. Voor mantelzorgers, vrijwilligers, professionals en iedereen die best eens een keer een handje wil helpen of zelf een hulpvraag heeft. Dus ook patiënten, een groep die vaak zelf hulp nodig heeft, willen we uitdagen om te kijken waar zij hulp kunnen bieden. Natuurlijk is dit niet in alle gevallen mogelijk, maar zelfs met een luisterend oor of het geven van advies kun je iemand helpen. En het geeft je ook nog een positief gevoel! Als iedereen zijn of haar steentje bijdraagt, wordt elkaar helpen weer vanzelfsprekend en kan hulp worden gedeeld. Want de ‘we’ in WeHelpen staat voor iedereen.
Lees ook de handleiding Inleiding WeHelpen
Moet ik betalen voor het gebruik van WeHelpen?
Nee, het gebruik van WeHelpen is geheel gratis! WeHelpen gaat namelijk uit van het principe dat iedereen wel eens hulp kan gebruiken en iedereen wel eens iemand wil helpen. WeHelpen is dus bedoeld voor vrijwillige en kosteloze hulp. Voor de aangeboden hulp mag geen vergoeding worden gevraagd.
Hoe meld ik mij aan?
Iedereen van 16 jaar en ouder is welkom bij WeHelpen en kan een account aanmaken. Om contact te leggen met andere mensen heb je een WeHelpen-account nodig. Vanuit je account kun je zowel hulp aanbieden als hulp vragen.
In de handleiding Aanmelden WeHelpen wordt stap voor stap uitgelegd hoe het maken van een account werkt.
Welke gegevens zijn verplicht om in te vullen?
Wanneer je je registreert op de website en een account aanmaakt, wordt je gevraagd om bepaalde persoonsgegevens in te vullen en een foto te plaatsen. Een aantal van deze gegevens is verplicht: aanhef, voornaam, achternaam, postcode, e-mailadres en geboortedatum.
Jonger dan 16 jaar en ook meedoen: kan dit?
Op wehelpen.nl komen mensen met elkaar in contact. Een aantal gegevens worden in het profiel vertoond, andere worden in ondelinge berichten uitgewisseld. De Nederlandse Wet Bescherming Persoonsgegevens uit 2001 bevat de bepaling dat bij het verwerken van persoonsgegevens van jongeren onder de 16 jaar toestemming van de ouders nodig is. Ben je jonger dan 16 jaar en wil je meedoen? Vraag dan toestemming aan je ouders en laat ons dit weten via servicedesk@wehelpen.nl.
Ik heb geen activeringslink ontvangen in mijn mail en nu?
Het kan zijn dat de link automatisch in je ongewenste mail is beland, check daarom als eerste je spambox.
Mijn activatielink werkt niet, wat nu?
Na het aanmaken van een account op WeHelpen, krijg je een mail waarin een activatielink staat (NB check ook je spambox). Als je op de activatielink klikt, is je account geactiveerd. Soms werkt deze activatielink niet. Het kan dan helpen om de activatielink te kopiëren naar de adresbalk van je browser en hem van daaruit te openen (in plaats van uit een e-mailprogramma). Mocht dit ook niet werken, dan kun je contact opnemen met onze servicedesk via het contactformulier. De uitnodigingslink vervalt automatisch na een week.
Ik heb een goed idee voor de website: interesse?
WeHelpen staat altijd open voor suggesties ter verbetering van onze website. Suggesties worden altijd doorgegeven binnen onze organisatie en worden meegenomen in het overleg. Ideeën kun je doorgeven via het contactformulier.
Ik wil graag anderen vertellen over WeHelpen.
Hoe meld ik me af voor de suggestiemail van WeHelpen?
Verwijder in je profiel het vinkje bij 'Wil je op de hoogte blijven via e-mail?' Je vindt 'Mijn profiel' onder het menu bij 'Mijn WeHelpen'.
Kan ik mij tijdelijk afmelden?
Als je even geen hulp kunt bieden, kun je je profiel tijdelijk onzichtbaar maken. Haal in ‘Mijn profiel’ onder ‘Mijn WeHelpen’ het vinkje weg naast ‘Ja, ik wil mijn hulp aanbieden ’. Als je dit vinkje weer terugzet, is je profiel weer te zien door anderen. Zo hoef je je dus niet direct uit te schrijven op de website.
Hoe verwijder ik mijn account?
Je kunt je afmelden en al je gegevens verwijderen door naar de volgende pagina te gaan: Verwijder mijn account op WeHelpen. Graag vragen wij je om daarbij de reden van uitschrijving aan te geven. Op die manier kunnen we WeHelpen verbeteren voor andere gebruikers.
Wie of wat is WeHelpen?
WeHelpen is een van de producten van Wijzelf, een sociale onderneming. Onze producten en projecten helpen mensen om elkaar te vinden en te verbinden. Mantelzorgers hebben onze bijzondere aandacht vanwege hun onmisbare en soms zware rol. Zo dragen we bij aan een vitalere samenleving.
Veiligheid
Hoe veilig zijn mijn gegevens bij jullie?
Heel veilig. WeHelpen hecht veel waarde aan de bescherming van je privacy. We hebben ervoor gezorgd dat je gegevens optimaal beveiligd zijn en we delen ze met niemand. Lees hier ons privacystatement.
Welke gegevens zijn zichtbaar voor anderen?
Als je een hulpvraag stelt, dan is na inlog je naam, je foto en de woonplaats zichtbaar voor de andere geregistreerde gebruikers van de website. Voor niet-geregistreerde bezoekers van de website is alleen de voornaam en de plaats te zien. Je persoonlijke gegevens zoals geboortedatum en telefoonnummer zijn nooit zichtbaar voor bezoekers van de website.
Wat kan ik zelf doen om zo voorzichtig mogelijk te zijn?
We hebben een overzicht gemaakt van acties die je kunt doen. Lees hier over wat je wel, en wat je niet in je profiel of je hulpvraag moet vermelden. Ook adviseren we je regelmatig het wachtwoord te veranderen, op te letten dat je uitgelogt op openbare computers en altijd de laatste versie van de internetbrowser te downloaden.
Hoe weet ik dat iemand die mij komt helpen betrouwbaar is?
We gaan uit van de goede intenties van mensen, zowel degenen die iets voor een ander willen doen als degenen die om hulp vragen. Wel is wehelpen.nl een openbare website. We hebben daarom een aantal veiligheidsmaatregelen getroffen. Daarbij wordt elk aanbod en elke vraag getoetst op correct gedrag. Waar nodig nemen we contact op en in het uiterste geval kunnen wij besluiten een vraag of bepaald aanbod te verwijderen. En we vragen jou op een verantwoorde manier met de mogelijkheden van wehelpen.nl om te gaan. Wil je meer informatie over de veiligheid op WeHelpen? Neem dan eens een kijkje op Veilig gebruik maken van WeHelpen’ om te zien wat WeHelpen doet om de veiligheid te verhogen en wat je zelf kan doen.
Kan ik bij schade een beroep doen op een verzekering?
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Help je iemand en valt er iets kapot? Dan is de schade meestal gewoon via je WA-verzekering of gemeentelijke vrijwilligersverzekering (VNG) gedekt. Weet je het niet zeker? Vraag het dan even na bij je verzekeringsmaatschappij, of bij je gemeente.
Waar kan ik ongepaste reacties melden?
Wil je WeHelpen op de hoogte brengen van ongepaste reacties of misbruik? Dat kun je op meerdere manieren doen.
Onder elk aanbod en elke vraag staat een knop 'Melden'. Door hierop te klikken, geef je de organisatie een signaal dat er iets niet in orde lijkt. WeHelpen neemt dan contact op met betrokkene. Uiteraard gaan we zeer vertrouwelijk en zorgvuldig met je melding om.
Je kunt ook een bericht sturen aan servicedesk@wehelpen.nl en uitleggen wat je hebt opgemerkt of ervaren. Ook dan nemen we contact op met jou (waar nodig) en met degene om wie het gaat en vragen om een toelichting.
Of vul het meld-misbruik formulier in. Je vindt dit formulier via de link ‘meld misbruik’ onder aan iedere pagina van de site. Deze link is alleen te zien als je bent ingelogd. Het formulier wordt gelezen door een WeHelpen medewerker.
WeHelpen kan na beide partijen gehoord te hebben accounts blokkeren of verwijderen.
Een hulpvraag stellen en hulp bieden
Mijn hulpvraag staat al in mijn profiel. Onhandig!
Natuurlijk kun je iets vertellen over jezelf, wat je te bieden hebt en waar je zelf behoefte aan hebt. Maar iemand die wil helpen, zoekt vooral onder de gestelde hulpvragen op wehelpen.nl. Jouw vraag valt dan dus niet zo snel op.
Plaats dus óók een hulpvraag, met dezelfde tekst. Je vindt de handleiding onder het kopje in de linkerkolom (derde handleiding).
Hoe stel ik een hulpvraag?
Om een hulpvraag te kunnen plaatsen, heb je een account nodig. Je bent niet verplicht ook hulp aan te bieden. Haal in dat geval wel in je profiel het vinkje weg bij 'Ja, ik wil hulp aanbieden.'
Daarna kan je met je accountgegevens inloggen op WeHelpen.nl. Vervolgens ga je naar ‘Ik zoek hulp’ en klik je op het gele vierkant ‘Plaats een hulpvraag’. Je kunt overigens ook rechtsboven naar ‘Mijn WeHelpen’ gaan en daar een hulpvraag aanmaken.
Bij het aanmaken van je hulpvraag volg je een aantal stappen. Je omschrijft je hulpvraag, vertelt waar je hulp nodig hebt, wie je hulpvraag mag zien en welke kenmerken je hulpvraag heeft. Na het opslaan, verschijnt je hulpvraag in het overzicht en kunnen andere WeHelpen-gebruikers hulp aanbieden.
Lees ook de handleiding voor meer informatie, kijk naar het filmpje of probeer het gelijk.
Hoe weet ik of iemand reageert op mijn aanbod of vraag?
Als je in Mijn WeHelpen in de linkerkolom naar 'Berichten' kijkt, is dit woord dikgedrukt met een aantal tussen haakjes erachter als je een of meerdere reacties hebt ontvangen.
Daarnaast sturen we een e-mail aan het adres dat bij ons bekend is, met een link waarmee je het bericht gelijk kunt lezen. Let wel op dat je spamfilter e-mails van WeHelpen in je inbox plaatst.
Ik heb een hulpvraag geplaatst, maar krijg geen reactie. En nu?
Tja, dat is natuurlijk niet leuk! Helaas kunnen we niet garanderen dat elke vraag ook wordt beantwoord. We hebben wel een paar tips:
1. Soms is wehelpen.nl nog niet bekend genoeg in jouw wijk of jouw stad. En hoe meer mensen meedoen, hoe groter de kans dat er snel wordt gereageerd. Vertel daarom anderen over de website, waarom je het leuk vindt en wat je ermee kunt doen. In de toolkit staan een aantal hulpmiddelen die je daarbij kunt gebruiken.
2. Er is voldoende aanbod bij jou in de buurt, maar net niet passend bij jouw vraag. Zoek je iemand die een boodschap voor je kan doen, en zie je een hulpbieder die vervoer in zijn of haar profiel heeft staan? Stuur dan een bericht en vraag om jou te helpen.
3. Het is altijd leuker om gevraagd te worden dan om zelf op zoek te gaan. Je voelt je nodig, en je krijgt de kans om iemand blij te maken. Kijk dus op wehelpen.nl via je postcode of woonplaats of er iemand bij jou in de buurt aanbiedt wat jij vraagt. En stuur deze persoon een berichtje. Dat doe je door op het profiel te klikken en de groene knop linksonder in te drukken. Je kunt in het scherm daarna aangeven over welke hulpvraag het gaat. Grote kans dat je gelijk een reactie terug krijgt.
Heb je een bericht gestuurd en wordt er niet gereageerd? Kijk dan op het antwoord bij de volgende vraag.
Ik heb een bericht gestuurd, maar krijg geen reactie. Wat nu?
Helaas komt het soms voor dat WeHelpen-gebruikers laat of helemaal niet reageren op hun berichten. Het zou kunnen dat je bericht onbedoeld in een spamfilter terecht is gekomen. Of dat deze gebruikers even geen tijd hebben, of moeite hebben met het gebruik van de website. Laat het ons weten via een bericht aan servicedesk@wehelpen.nl of via de 'meld'-knop onder het profiel of de vraag. Wij proberen dan contact op te nemen en te achterhalen wat er aan de hand is.
Ben je zelf even niet in de gelegenheid om te reageren op een vraag? Zet je profiel dan tijdelijk uit. Haal in ‘Mijn profiel’ onder ‘Mijn WeHelpen’ het vinkje weg naast ‘Ja, ik wil mijn hulp aanbieden ’. Als je dit vinkje weer terugzet, is je profiel weer te zien door anderen. Zo hoef je je dus niet direct uit te schrijven op de website.
Er zijn nauwelijks hulpvragen in mijn buurt. Hebben jullie tips?
Op WeHelpen kun je op twee manieren zoeken naar hulpvragen.
Door een postcode of plaatsnaam in te vullen op /ik-wil-helpen/hulpvragen/ Door in te zoomen op de kaart op /ik-wil-helpen/hulpvragen/kaart/
Via de tweede manier kun je inzoomen tot op wijkniveau en kun je ook buiten je woonplaats zoeken naar hulpvragen.
Als er bij jou in de buurt geen hulpvragen zijn, betekent dit dat de bekendheid van WeHelpen daar nog moet gaan groeien. Hier zijn de coöperatieleden en het team van WeHelpen druk mee bezig. Ook kan het zijn dat iemand het spannend vindt om een hulpvraag te stellen. En daarom een aanbod doet voor 'gezelschap' of 'een spelletje doen'. Waar twee mensen gaan wandelen, hebben twee mensen een aangename tijd buiten.
En je kunt zelf natuurlijk ook een handje helpen door vrienden, familie en bekenden te wijzen op het gemak van wehelpen.nl om een keer om hulp te vragen of een ander te helpen. In de toolkit vind je een flyer en andere handige promotiemiddelen om te verspreiden: https://www.wehelpen.nl/toolkit/. Bedankt voor je hulp!
Hulpnetwerk
Voor wie is het hulpnetwerk bedoeld?
Een hulpnetwerk is bedoeld om samen met anderen in een afgeschermde omgeving de zorg rondom een persoon te organiseren. Bijvoorbeeld familieleden die samen voor een zieke moeder zorgen.
Met een hulpnetwerk kun je gezamenlijk een agenda beheren, een logboek bijhouden, notities en documenten delen.
Om een hulpnetwerk aan te maken, heb je een account op wehelpen.nl nodig. Daarna kun je anderen met een account uitnodigen. Aan het hulpnetwerk (en het account) zijn geen kosten verbonden.
Kan ik samen met iemand het hulpnetwerk beheren?
Eén persoon maakt het netwerk aan, wanneer anderen zijn uitgenodigd via de mail en zijn toegevoegd aan het netwerk, maken ze deel uit van het netwerk. Alle leden van het netwerk hebben dezelfde rechten. Iedereen kan een activiteit in de agenda aanmaken, een logboek bericht schrijven of en belangrijke mededeling in de notities noteren.
Ik heb een netwerk aangemaakt. Waar vind ik dat straks terug?
Wanneer je inlogt op www.wehelpen.nl vind je onder ‘Mijn WeHelpen’ het overzicht ‘Hulpnetwerken’. Hier vind je de hulpnetwerken die je hebt aangemaakt (of waar je onderdeel van uit maakt).
Ik ben uitgenodigd voor een hulpnetwerk. Waar vind ik dit?
Wanneer je inlogt op www.wehelpen.nl vind je onder ‘Mijn WeHelpen’ het overzicht ‘Hulpnetwerken’. Hier vind je de hulpnetwerken waarvoor je bent uitgenodigd.
Is een groep contacten hetzelfde als een hulpnetwerk?
Nee, dit is niet hetzelfde: in een hulpnetwerk organiseer en plan je hulp binnen een gesloten groep waarvoor je zelf de leden uitnodigt. Je deelt daarin samen onder andere een agenda.
Met een groep contacten kunt je je contactpersonen indelen in verschillende groepen. Door je contacten in groepen in te delen, kunt je gemakkelijk bepalen welke groep een bepaalde hulpvraag wel en niet kan zien. Je deelt niet samen een agenda, logboek of notities.
Mijn vraag staat er niet bij. Wat nu?
Ik heb een vraag of wil een storing melden.
Heb je al in de handleidingen gekeken op de website? Daar staat ook allerlei handige informatie. Deze handleidingen vind je onder ‘Wat is WeHelpen’.
Zo niet, stel dan je vraag via het contactformulier. Beschrijf je probleem of opmerking zo gedetailleerd. Wij nemen op werkdagen binnen een dag contact met je op.